Znate li koliko litara vode popije jedan biciklist tijekom utrke Tour de France ili koliko kalorija potroši? Kakvu nagradu kući odnose uspješni sudionici utrke i zašto pobjednički dres ima baš žutu boju? Pročitajte deset zanimljivosti o Tour de France koje bi vas mogle iznenaditi.
1. Hidratacija na prvom mjestu
Vjerojatno nije potrebno objašnjavati zašto Tour de France spada među najzahtjevnije biciklističke utrke. Jeste li se ikada zapitali koliko litara vode biciklist mora popiti tijekom jednog dana utrke? Dok prosječna osoba tijekom dana popije oko dvije litre tekućine, sudionici Tour de France popiju otprilike 10 litara dnevno. Od toga polovicu tog volumena potroše tijekom same vožnje na biciklu. Točna količina popijenih tekućina, naravno, ovisi o fiziologiji pojedinih natjecatelja.
Savjet: Hidrataciju nije dobro podcjenjivati, bilo da ste profi ili rekreativni biciklist. Pogledajte ponudu kvalitetnih boca za bicikl u našem webshopu.
2. Voda, vruća čokolada ili čak alkohol
Jeste li znali da su si natjecatelji Tour de France u prošlosti vožnju uljepšavali alkoholom ili vrućom čokoladom? Zvuči nevjerojatno? Pivo, vino ili šampanjac bili su tijekom Tour de France svakodnevica među biciklistima. S druge strane, natjecatelji su morali izdržati u sedlu i do 18 sati u komadu, pa je za neke alkohol predstavljao "čudotvorni izotonični napitak". Danas je, naravno, konzumacija alkohola tijekom utrke zabranjena. Također je dokazano da alkohol usporava regeneraciju nakon sportskog napora.
3. Više od tri tjedna znoja i truda
Bez truda i znoja Tour de France ne bi bila Tour de France. To dobro znaju svi natjecatelji. Jedan biciklist izgubi otprilike 1,5 litara znoja na sat i tijekom utrke čak do 130 litara. Tom količinom mogli biste gotovo 40 puta isprati WC! Prosječna osoba izgubi tijekom dana samo oko jedne litre znoja.
4. Novčana nagrada za svakog natjecatelja
Mislili ste da pobjednik Tour de France zadrži cijelu novčanu nagradu za sebe? Suprotno je istina. Među biciklistima vlada timski duh i zato je običaj da se nagrada podijeli među svim članovima pobjedničkog tima. Dio nagrade odlazi čak i pratnji članova tima.
Ukupni pobjednik utrke Tadej Pogačar prošle je godine osvojio nagradu u iznosu od 500 000 eura. Tu nije kraj. Svaki pobjednik etape dobio je iznos od 11 000 eura, a čak i svaki biciklist koji završi utrku, odnosi kući 1 000 eura.
Savjet: Odjenite se kao Tadej Pogačar uz našu ponudu hobby i profi protimskih biciklističkih dresova.
A kako je bilo u povijesti? Etapna utrka Tour de France organizira se još od 1903. godine. Na prvu utrku prijavilo se samo 15 natjecatelja. Tada su natjecateljima ponuđena 5 franka kao nagrada za sudjelovanje. Takav iznos odgovarao je prosječnoj plaći tvorničkog radnika. Biciklisti su, međutim, morali ispuniti jedan uvjet, a to je ostvariti prosječnu brzinu od najmanje 20 km/h u svakoj etapi i plasirati se među prvih 50 biciklista. Na ukupnog pobjednika tadašnje Tour de France čekala je nagrada od 20 000 franaka.
5. Naprijed u beskonačnost i još dalje!
Najduža utrka Tour de France u povijesti održana je 1926. godine. Cijela ruta bila je nevjerojatnih 5745 kilometara! Najduža etapa bila je peta etapa poslijeratnog izdanja. Utrka se održala nakon petogodišnje pauze uzrokovane Prvim svjetskim ratom.
Ove godine natjecatelji startaju u Kopenhagenu i čeka ih 21 etapa u duljini od 3 349,8 kilometara do Pariza. Najduža etapa očekuje ih na brdovitoj ruti od belgijskog grada Binche do francuskog grada Longwy.
Savjet: Uživajte u vožnji na maksimum s protimskim dresovima Bonavelo.
6. Oprez, varalica!
Prevare natjecatelja, nažalost, s vremena na vrijeme pojavljuju se u svakom sportu. Ni biciklizam nije iznimka. Osim poznatog doping skandala biciklista Lance Armstronga, koji ga je koštao više naslova, u povijesti Tour de France pojavilo se još nekoliko domišljatih pojedinaca. Godine 1904. Maurice Gardin izgubio je svoje prvo mjesto kada se dokazalo da je dio rute utrke prošao vlakom. Biciklist Jean Robic je 1947. godine opteretio svoj bicikl bocama žive, što mu je trebalo ubrzati vožnju nizbrdo.
Nešto domišljatiji bio je natjecatelj Mario Cipollini, koji je na bicikl pričvrstio fotografiju Pamele Anderson tako da ju stalno ima pred očima i tako povećao razinu testosterona. Vjerovali ili ne, ovo ohrabrenje ne krši nikakva pravila utrke. To zovemo kreativni doping!
7. Koliko kalorija je previše kalorija?
Prosječni natjecatelj potroši tijekom Tour de France otprilike 120 tisuća kalorija. Da biste unijeli toliko kalorija, morali biste pojesti oko 250 dvostrukih cheeseburgera iz McDonald'sa. Prosječan dnevni unos kalorija natjecatelja iznosi oko 6000. Inače, prosječna osoba dnevno unese hranu energetske vrijednosti do 2500 kcal. Jedan natjecatelj tako dnevno unese dvostruko više kalorija nego "obična osoba". Ipak, uz toliki napor teško je nadoknaditi svu energiju koju biciklist potroši, pa obično uspije unijeti najviše 90% potrebne energije.
A od čega se sastoji prehrana natjecatelja? Biciklisti trebaju nadoknaditi prvenstveno ugljikohidrate, ali ne smiju zaboraviti ni na proteine i zdrave masti. Nakon utrke obično uživaju u quinoi, kuskusu, bulguru, tjestenini ili riži, mesu i primjerice avokadu.
Savjet: Jeste li znali da u našem webshopu možete pronaći i ponudu prehrambenih dodataka?
8. Žuta, boja pobjednika
Pobjednički žuti dres nije dobio svoju sjajnu boju slučajno. Žuta boja ima čisto povijesni razlog. Naime, iza nastanka utrke stoje novine L’Auto, koje su bile poznate po svojoj tipičnoj žutoj boji. Prva utrka Tour de France, održana 1903. godine, organizirana je upravo u svrhu promocije novina L’Auto. Tour de France predstavljala je konkurenciju drugim biciklističkim utrkama, koje su sponzorirale novine Le Vélo.
Najduže je žuti dres nosio legendarni belgijski biciklist Edouard Louis Joseph Merckx, koji je dres nosio čak 96 dana.
Savjet: Zapedalirajte kao pobjednici! Dresove Tour de France pronaći ćete i u našoj ponudi.
9. S upornošću najdalje stižeš
Najmlađi pobjednik bio je tada devetnaestogodišnji Francuz Henri Cornet, koji je osvojio Tour de France 1904. godine.
S druge strane, kao najstariji pobjednik Tour de France u povijest se upisao Belgijanac Firmin Lambot, koji je osvojio prvo mjesto 1922. godine. Tada je imao 36 godina. Firmin Lambot nabavio je svoj prvi bicikl tek sa 17 godina. Svakodnevno je vozio oko 50 km na posao i natrag. Prva utrka u kojoj je sudjelovao bila je seoska utrka u regiji u kojoj je živio. Nikad ne reci nikad!
10. Težina nije prepreka
Poznato je da se biciklizmom vrlo dobro mršavi, pa se većina biciklista ponosi svojom vitkošću. No, odavno više ne vrijedi da je bicikl samo za vitke osobe. Najmanju težinu navodno je imao natjecatelj, bivši talijanski biciklist Leonardo Piepoli, koji je težio samo 57 kg.
S druge strane, s najvećom težinom od svih natjecatelja koji su Tour de France uspješno završili, u povijest se upisao Šveđanin Magnus Bäckstedt. Ovaj natjecatelj težio je 94 kg, pa je zbog svoje težine dobio nadimak Big Maggy.
Savjet: Odaberite dres marke Bonavelo i navijajte za svoj omiljeni tim. Veličine imamo do 6XL!