Tenisice ili tenisice?>

Osim ruku koje nam pomažu upravljati biciklom, ništa manje važnu ulogu imaju i noge. Za najveću učinkovitost prilikom pedaliranja potrebno je nositi cipele koje nas neće ograničavati. I tako se postavlja pitanje kakva je obuća prava za nas?

TENISICE

Tko se odluči početi baviti biciklizmom najčešće poseže za običnim tenisicama. Čak su i pedale na novim biciklima dizajnirane za korištenje s uobičajenom sportskom obućom. Pedaliranje u tenisicama je udobno i ne ograničavajuće, pa se većina ljudi drži njih. Za kratke izletedo trgovine ili samo nekoliko kilometara putovanja na posao, tenisice su dovoljno rješenje. Ali ako se ozbiljno bavite biciklizmom, vrijedi razmisliti jesu li obične sportske cipele prikladan izbor.

Položaj stopala na pedalama je zanemariv aspekt o kojem mnogi od nas ne razmišljaju. Pa ipak, zahvaljujući pravilnom položaju stopala, možemo uštedjeti mnogo energije, ali i svoje zdravlje. Obične ravne pedale nemaju nikakve izbočine koje bi nam držale nogu fiksiranom, pa se stopalo često miče tijekom vožnje u normalnoj sportskoj obući. To može biti neugodno i iscrpljujuće na dugim vožnjama. U mokrim uvjetima, uglavnom plastične pedale opasne su jer nam noge mogu vrlolakoskliznuti. Još jedan problem za koji sam siguran da se većina nas susrela je zaglavljivanje nizova u pretvaraču.

Prednosti:

  1. udobnost
  2. bez održavanja
  3. ukrcaš se i kreneš

Nedostaci

  1. pomicanje stopala tijekom vožnje
  2. opasnost od klizanja u mokrim uvjetima
  3. nizovi u pretvaraču

POKUŠAJ

Nekima nepoznat pojam, drugima bačen novac. Ipak, tenisice su modni dodatak koji nedvojbeno pripada biciklizmu, a čak su i većini biciklista neizostavan dio opreme. Mogu poboljšati osjećaj vožnje i povećati sigurnost. Osnovna filozofija bitvi je povezivanje i fiksiranje stopala na pedale, čime se osigurava najučinkovitiji prijenos snage sa stopala na pedale. Kao što biciklizam ima dvije osnovne grane, brdsku i cestovnu, tako i tenisice možemo podijeliti u ove dvije kategorije.

MTB TENISICE

Tenisice za terensku vožnju često se ne mogu razlikovati od običnih cipela. Međutim, razlikuju se u nekoliko detalja. Najosnovniji je sustav stezanja, koji nazivamo SPD za planinske cipele. Na donjoj strani gazišta nalaze se male rupice na koje se montiraju prtljažniki (graničnici) koji zatim kliknu u pedale. Prtljažniki MTB tenisica su manji u odnosu na cestovne i većinom su izrađeni od čvrstog metala, što jamči dug vijek trajanja. Planinske tenisice su i nešto teže od cestovnih. U slučaju neočekivane prepreke u šumi, stopalo možemo brzo otkinuti okretanjem pete od bicikla. U početku je potrebno malo vježbe, ali nakon nekoliko vožnji postaje automatski.

Kod patika za cestovnu vožnju najveći je naglasak stavljen na aerodinamičnost i najmanju moguću težinu. To je i razlog zašto tenisice mnogima mogu biti neudobne. Sustav stezanja za cestovnu obuću je raznolikiji i svaki proizvođač ima svoj vlastiti s različitim elementima. Kovčezi su većinom plastični i troše se brže od brdskih. Prednost cestovnih guma je njihovabolja učinkovitost pedaliranja i prijenos snage na pedale. Prtljažniki su nekoliko puta veći, što jamči veću površinu spoja s pedalama. Cestovne tenisice također su modni dodatak, a tržište nudi veliki izbor kombinacija boja.

Prednosti:

  1. Bolja povezanost nogu s biciklom
  2. Učinkovitije pedaliranje
  3. Sigurnost

Nedostaci

  1. Viša cijena
  2. Mala nelagoda s cestovnim cipelama (koja će s vremenom proći)

Ako moram sažeti, svatko tko se ozbiljno bavi biciklizmom ne bi trebao oklijevati kupiti tenisice. U početku možemo imati neopravdani strah od pada, ali nitko se zbog toga ne mora brinuti – noga gotovo uvijek sama odskoči s pedale. Pitanje sigurnosti često je uvelike nepoznato u slučaju tenisica. Na prvi pogled može se činiti da je takva fiksacija za bicikl opasna, no istina je upravo suprotna. Ako na nogama imamo tenisice, s biciklom smo povezani na četiri fiksne točke i to nam daje bolju kontrolu nad biciklom. To mogu potvrditi iz vlastitog iskustva. Vozeći niz blagu uzbrdicu, pogledao sam iza sebe i nakratko izgubio ravnotežu, uletjevši punom brzinom u jarak uz cestu. Za divno čudo uspio sam bez pada. Velikim dijelom upravo su tenisice na nogama bile te koje su spriječile da mi stopalo ne sklizne s pedale i ne završi zgnječeno u jarku.