MTB CIKLUSI - DA ILI NE?

Oznake:
MTB CIKLUSI - DA ILI NE?>

Zašto ciklotreteri

Prije tri godine, kada sam kupio svoj prvi "pravi" brdski bicikl, bio sam suočen s odlukom hoću li kupiti tradicionalne pedale ili pedale za ciklotretiranje. Bilo mi je jasno od početka, želio sam ići na stazu, ali imao sam i nekih nedoumica. Jedan i možda glavni je bio da zaustavim motor i zaboravim da sam "vezan" za njega i puknem. Drugi je bio koliko brzo ću naučiti vezati, posebno na teškom šumskom terenu. Kad gledam tri godine kasnije, uspio sam pasti možda 2 puta jer sam ga zaboravio "ugasiti". Zadnji put je to bilo prošle jeseni, kada sam išao biciklirati u Podbanské, što je za mene relativno nova sredina. Prilikom jednog od spustova šumskom stazom punom opalog lišća, relativno velikom brzinom došao sam do mjesta gdje se nalazio drveni mostić - neka vrsta improviziranog mosta, preko potočića, koji je nažalost bio polomljen. Uspio sam zakočiti u zadnji tren i moj entuzijazam je bio toliki da sam zakočio i ne računajući slomljene kosti po tijelu, zaboravio sam ugasiti pedalu i otkotrljao se u prilično meku podlogu, tako da mi se ništa nije dogodilo i do sada Smijem se tome.

Neposredno prije pada

U trenutku dodira s tlom

Što se tiče druge brige - koliko brzo ću naučiti zapinjati pedale, ovdje moram reći da u 90% slučajeva nemam problema s tim, samo rijetko, pogotovo na teškom usponu na terenu ili prilikom spusta, kad trebam "klipsati" pa se tu i tamo malo mučim, ali retrospektivno obje svoje brige ocjenjujem kao minorne, a prednosti koje mi donose ciklotrete zajedno s pedalama daleko nadmašuju nedostatke .
Još prije nego dođem do onoga što smatram prednostima, želim navesti gdje i što vozim.
Više volim cross-country, odnosno vozim se tu i tamo kroz šumu. Nemam jasnu preferenciju između uspona i spustova, iako mogu reći da volim osjećaj kad svom snagom stižem do vrha teškog uspona, a da ne moram sići s bicikla.

Prednosti ciklo-tercijara

Prednosti ću pokušati napisati onako kako ih ja doživljavam, odnosno to je moje čisto subjektivno mišljenje i svakome od vas ostavljam procjenu da li će prednost koju ja doživljavam predstavljati prednost za vas kao dobro.

- prva prednost je nedvojbeno činjenica da kod klasičnih pedala noga zahvata ručicu samo s najviše točke ručice ili točka odmah iza njega prema dolje do najniže točke. U trenutku kada pedala dosegne najnižu točku, druga noga preuzima inicijativu. U ciklo-cipelama s pedalama na korak, noga ne samo da može pritisnuti pedalu prema dolje, već je može i povući prema gore. Odnosno, sila koju noge prenose na ručice je znatno jača i njen prijenos na pedale je učinkovitiji
- prilikom spuštanja, pogotovo po neravnim terenima, ne događa se, kao kod klasičnih pedala, da noga sklizne s pedale, što je vrlo važno
- također u slučaju iznenadne prepreke na tlu, bilo da je srušeno drvo ili rupa, mogućnost preskočiti takvu prepreku kada ste čvrsto vezani na bicikl je znatno veći. Jednom sam doživio upravo takvu situaciju, kada se na nizbrdici po nepoznatom terenu ispred mene iznenada pojavila ogromna jama. Kako sam imao veliku brzinu uspio sam bez većih problema preskočiti cijelu stvar
- kod klasičnih pedala, pogotovo u mokrim i blatnim uvjetima, kada se potplati ili blate ili smoče, dolazi postoji opasnost od skliznuća s pedala, što je slučaj sa step-on pedalama nakon uspješnog pričvršćivanja, nema nikakve opasnosti
- ogromna prednost ciklo-trećina su njihovi prednji čepovi koji su neprocjenjivi na strmi uspon, kada nema druge mogućnosti nego gurati bicikl. U normalnim cipelama je to ponekad gotovo nemoguće, jer potplati klize, dok mi se to s tenisicama nikad nije dogodilo

Ako ste jedan od onih neodlučnih ljudi koji se brinu da bi ponekad rado samo vozili bicikl u običnim cipelama, postoje rješenja i za njih. Bilo da se radi o specijalnim pedalama koje izgledaju kao klasične pedale, što znači da se mogu koristiti uz svaku cipelu, ali imaju i mehanizam u sredini pedale za pričvršćivanje ciklo-cipela. Još jedna alternativa onome što radim u iznimnim slučajevima, kada iz nekog razloga hitno moram koristiti svoj MTB, a nemam sa sobom tenisice, idem samo u običnim cipelama. Nije super udoban, ali osim ako ne trebam ići na težak teren, potpuno je upotrebljiv.
Ako ste zabrinuti da se ne možete odvojiti od nožnih papučica, preporučujem da postavite papučice na najnižu silu odspojivanja i ovo bi trebao biti problem riješen. Čak i ako se nekoliko puta dogodilo da padnem s bicikla, uvijek sam uspio "obrisati" nogu s pedale i spasiti se od pada.

I na kraju, noge su mi malo "posebne", pogotovo lijeva. Kad kupim obične cipele, 9 od 10 puta mi ne odgovaraju jer mi pritišću mali prst na lijevoj nozi. To me zapravo najviše i brinulo, hoću li uspjeti dobiti takvu ciklo-tretu. Shimano patike koje sam probao su stvarno jako uske, ali su mi savjetovali DMT patike koje su šire u prstnom dijelu i moram priznati da ih imam već 3 godine i niti jednom me nisu zgnječile. Naravno, ne postoji tenisica koja će svima pristajati, pa je potrebno probati, ali rješenja ima mnogo, pa je vjerojatnost da će pristajati velika. % DA!