Razmišljate li o kupnji MTB-a? Evo nekoliko savjeta za vas!

Oznake:
Razmišljate li o kupnji MTB-a? Evo nekoliko savjeta za vas!>

S obzirom na ogroman broj ponuđenih opcija za kupnju brdskog bicikla, ovaj proces može izgledati komplicirano. Bicikli, neki s ovjesom, drugi bez, različite veličine kotača i materijali okvira, a zatim dolaze i svi različiti stilovi vožnje. Ali za koji se odlučiti?

Brdski biciklizam se od prvih serijski proizvedenih brdskih bicikala iz 80-ih godina dramatično razvio. Današnji brdski bicikli su nevjerojatne mašine, konstruirane za užitak i zabavu na svim vrstama staza. Ako želite izvući maksimum iz svog budgeta, važno je razumjeti osnove dizajna brdskih bicikala, razmisliti o vlastitom stilu vožnje, sposobnostima i na kojim ćete stazama vjerojatno provoditi većinu vremena. Kada se odlučite za pravi tip brdskog bicikla, potrebno je razmotriti još mnogo drugih faktora, od cijene do pojedinih komponenti koje čine vaš bicikl.

Pokušavate saznati koji je brdski bicikl pravi za vas? Evo osnovnih savjeta kako pristupiti tome: 

Tip bicikla: Različiti stilovi vožnje zahtijevaju različite tipove bicikala, pa je prije svega potrebno razmisliti gdje i kako planirate voziti.

Ključne karakteristike: Osnove su ovjes, veličina kotača, materijali okvira, mjenjači i kočnice.

Udobnost: Na kraju, pobrinite se da vam bicikl dobro odgovara. Najbolje je isprobati bicikl osobno u trgovini ili ga jednostavno posuditi.

TIPOVI BRDSKIH BICIKALA

TRAIL BIKE

Trail vožnja je vjerojatno najčešći stil brdskog bicikliranja, jer ova kategorija nije vezana uz određenu vrstu natjecanja. Ako vas zanima druženje s prijateljima na lokalnoj stazi i vožnja u kombinaciji uspona i spusta, onda je ovo stil za vas. Bicikli u ovoj kategoriji jednako naglašavaju zabavu, učinkovitost i razumnu ukupnu težinu. Naravno, uz trail bike ne treba zaboraviti ni dobru opremu. Bilo da je to ruksak za duge vožnje, u koji stane sve potrebno, ili udobna biciklistička odjeća u obliku trail kratkih hlačaširokog dresa.

Parametri: 

  • Trail bicikli dolaze s 27,5” ili 29” kotačima. Ovjes može biti od 120 mm do 150 mm hoda (prednji i stražnji).
  • Geometrije trail bicikala tipične su za “neutralne” kutove glave (66° ili 68°), ali se razlikuju ovisno o različitim stilovima vožnje.
  • Gume na trail biciklima postižu ravnotežu između izdržljivosti, trakcije i učinkovitosti kotrljanja.

(Napomena: Kut glave je kut koji čini cijev glave s tlom. Strmiji kut glave općenito znači da će se bicikl brže okretati, biti življi i bolje penjati. Niži kut općenito znači da bicikl pruža bolju stabilnost pri velikim brzinama, ali također nije idealan za uspon.)

 

CROSS COUNTRY (XC) BICIKLI

XC brdski bicikli izrađeni su za vozače kojima je najveći prioritet učinkovitost pri pedaliranju. To su strojevi za osvajanje uspona, koji su razvijeni za izdržljivost i učinkovitost. Geometrija cross bicikala najviše podsjeća na cestovne bicikle. Fokus na učinkovitost i malu težinu ne prolazi bez kompromisa. XC brdski bicikli izvrsni su za vozače koji planiraju voziti duge kilometre i za one koji preferiraju uspon u odnosu na spust. XC vozači za savršen prijenos snage i sile preferiraju čvrste cipele za brdski biciklizam s kvalitetnim, čvrstim potplatom, koje vas također dovoljno štite pri prolasku kroz zahtjevniji kameniti teren.

Parametri:

  • Moderni XC bicikli koriste najveću veličinu kotača za brdske bicikle – 29”
  • Ultralagana konstrukcija s hodom od 120 mm ili manje, radi se o najlakšim brdskim biciklima uopće.
  • U ovoj kategoriji u nekim slučajevima mogu biti preferirani hardtaili (samo prednji ovjes).
  • Dulji međuosovinski razmak, strmi kutovi glave (69° ili strmiji), kao i dulji lule volana omogućuju vozačima učinkovitije penjanje.
  • Vjerojatno su gume na ovim biciklima više usmjerene na smanjenu težinu, učinkovitost i brži otpor kotrljanja nego na trakciju, kontrolu ili dugovječnost.

 

ALL MOUNTAIN ILI ENDURO BICIKLI

Ovu kategoriju mogli bismo nazvati snažnijim bratom trail bicikla. All-mountain “bajkovi” su središte natjecateljskog formata zvanog “Enduro”, gdje je potrebno pedalirati do vrha brda, ali se mjere samo spustovi. All-mountain ili enduro brdski bicikl je savršena kombinacija ako ste spremni dobro zapeti na pedale, ali se najviše veselite pravom spustu s tehničkim elementima. Enduro bike je također prikladan za vozače koji žele preskočiti pedaliranje i napraviti nekoliko krugova u bikeparku ili na terenu dostupnom žičarom.

Parametri:

  • Enduro bicikli dolaze s 27,5” ili 29” kotačima, ili čak s miješanim veličinama s 29” sprijeda i 27,5” straga.
  • All-mountain bicikli imaju nešto veći hod prednjeg ovjesa nego trail bicikli, u rasponu od 140 mm do 180 mm.
  • Geometrija je značajno prilagođena spustu više nego usponu. Kutovi glave kreću se u rasponu 65° - 67° 
  • Dugi međuosovinski razmak, niže postavljen središnji dio i niži kut glave ključni su elementi kada se govori o modernoj geometriji all mountain / enduro bicikla.
  • Gume svih ovih bicikala preferiraju agresivne čepove za zavoje i trakciju, jer je važan dio vožnje zadržavanje bicikla na stazi pri velikim brzinama.

 

SPUSTAŠKI I FREERIDE “SPECIJALCI”

Spustaški bicikli namijenjeni su za strm, grub teren, za velike brzine, velike dropove i skokove. S ovim biciklima obično tražite drugi način kako doći do početka staze, bilo pješice ili pomoću žičare. Jednostavno, s ovim biciklima ste prisiljeni ići prema dolje. Ako vas uopće ne zanima pedaliranje uzbrdo, ali želite se zabaviti u bikeparkovima, proći stazu velikim brzinama i savladavati tehnički zahtjevan teren, spustaški bicikl je upravo ono što tražite. Uz spustaške bicikle naravno ide i zaštita tijela i udova, tj. ako nabavite spustaški bicikl, potrebno je prije kupnje nabaviti štitnike koji vam savršeno odgovaraju i idealno integralnu kacigu uz to.

Parametri:

  • Prednji ovjes s hodom od 170 mm do 200 mm (uglavnom s dvostrukim krunama) i stražnji ovjes s hodom od 180 mm do 250 mm, ti parametri podsjećaju na ono što biste mogli vidjeti na cross motociklima.
  • Ovi bicikli su vrlo nisko postavljeni (kut glave manji od 65°) i imaju vrlo nisko težište, kako biste bili sigurni u strmom terenu i agresivnim zavojima.
  • Gume na spustaškim biciklima usmjerene su na trakciju i izdržljivost.

VRSTE BRDSKIH BICIKALA

Hardtail: Ovi bicikli imaju prednju vilicu s ovjesom koja pomaže ublažiti udarce na prednji kotač, ali stražnji dio bicikla nema ovjes - hardtail. Hardtaili su obično jeftiniji od full suspension bicikala i imaju manje pokretnih dijelova (što često znači i manje održavanja). Većina hardtaila ima mogućnost zaključavanja prednje vilice kada to zahtijeva situacija, npr. pri vožnji uzbrdo.

XC vozači obično preferiraju hardtail, jer ti bicikli omogućuju izravan prijenos snage između pedale i stražnje gume. Niži troškovi, lakše održavanje čine ih solidnim izborom za svakoga tko želi započeti s brdskim biciklizmom.

Full suspension bicikli: Postoji mnogo varijacija full suspension bicikala, ali osnovna ideja je da prednja vilica i stražnji ovjes apsorbiraju udarce terena. Ova karakteristika drastično smanjuje udarce na vozača, povećava trakciju i omogućuje ugodniju i opušteniju vožnju.

Full suspension bicikl može apsorbirati mnogo neravnina terena, ali bicikl se također može malo “ljuljati” i pri vožnji uzbrdo gubi se dio prijenosa snage. Kao rezultat toga, većina tipova full suspension bicikala ima mogućnost zaključavanja prednjeg i stražnjeg ovjesa, čime se omogućuje bolji prijenos snage i učinkovitije pedaliranje uzbrdo.

Lako je potrošiti puno vremena uspoređujući komponente različitih modela brdskih bicikala. Kada suzite izbor i budete spremni odabrati svoj sljedeći brdski bicikl, vrijeme je za malo vožnje. Isprobavanje baš tog modela jedini je način da dobijete osjećaj kako vozi i odgovara li točno vašim zahtjevima. Svaka jedinstvena kombinacija geometrije, dizajna i izrade daje biciklu različita svojstva koja odgovaraju različitim vozačima. Pronađite ono što odgovara vama.