POČECI U BICIKLISTIČKOM PELOTONU>

Konačno smo uspjeli staviti pandemijsku situaciju pod kontrolu i polako ćemo ponovno moći sudjelovati na grupnim biciklističkim vožnjama i događajima. Mnogi od vas su tijekom pandemije zavoljeli biciklizam, kupili ste super stroj na kojem ste tijekom lock downa skupili mnogo sati individualne vožnje. Vjerojatno vam je solo vožnji već dosta i došlo je pravo vrijeme da se pomaknete dalje, a privlači vas isprobati grupnu vožnju. Možda mislite: „Ma što, nije to ništa, pridružit ću se nekoj grupi i lagano“, jer kad gledate omiljene utrke na televiziji, takva vožnja uopće ne izgleda zahtjevno. 

Pozor - prije nego što se odlučite voziti u većoj grupi biciklista, potrebno je znati osnovna pravila i poštovati ih. Vožnja u biciklističkom pelotonu svakako spada među super doživljaje s adrenalinskim karakterom, koji bi svaki biciklist trebao iskusiti. Ako razmišljate o vožnji u biciklističkom pelotonu, ili već vozite u njemu, ali često gesta koja vam pokazuju suvozači za vas su španjolsko selo, svakako pročitajte sljedeće retke.

ODGOVORNOST I KONCENTRACIJA

Osim prekrasnog i adrenalinskog doživljaja, vožnja u biciklističkom pelotonu je odgovorna aktivnost. Iz vlastitog iskustva preporučujem pronaći grupu u kojoj su iskusni vozači koji će vas znati usmjeriti pri vašim prvim okretajima u grupi. Tako ćete brzo shvatiti osnovne radnje i steći potrebne vještine za takvu vožnju. 

Treba biti svjestan da ćete se kretati u grupi biciklista koji voze u bliskom razmaku prilično velikom brzinom jedan za drugim. U takvoj vožnji odgovorni ste ne samo za sebe, već i za ostale. To znači da ako napravite neku grešku, posljedice će osjetiti cijela grupa. Zato, ako idete na grupnu vožnju, izuzetno je važno biti oprezan i potpuno koncentriran tijekom cijele vožnje. 

KOMUNIKACIJA U PELOTONU

Za sigurnu vožnju biciklista u pelotonu vrlo je važna sama komunikacija, koja se većinu vremena odvija putem uobičajenih gesta. Pojedine radnje razradit ćemo u sljedećim redovima.

POZICIJSKA VOŽNJA U PELOTONU

Najveća prednost vožnje bicikla u grupi je što u svoju korist koristite turbulentno strujanje zraka. To znači da će se vaša grupa kretati pomoću kliznog strujanja koje pomaže smanjiti otpor zraka. Zahvaljujući tome krećete se brže uz manje napora. U takvoj vožnji uvijek ćete se izmjenjivati u pelotonu na različitim pozicijama:

  • Pozicija na čelu pelotona – najodgovornija pozicija, jer vodite peloton biciklista koji su iza vas u bliskom razmaku. Imaju ograničen pregled na cestu, zato je potrebno birati idealnu putanju i slati jasne signale o situaciji na cesti. 

  • Pozicija u sredini pelotona - na ovoj poziciji važno je vjerovati biciklistima ispred vas i prepustiti se vođenju. Nema potrebe biti nervozan, bicikl je dovoljno samo usmjeravati i dalje  prenositi signale koji putem gesta dolaze s čela.

  • Pozicija na kraju pelotona – na ovoj poziciji također je važno vjerovati biciklistima ispred vas i prepustiti se vođenju. Pregled je ovdje ograničen, zato također nema potrebe biti nervozan - bicikl je dovoljno usmjeravati, signale koji dolaze s čela više nije potrebno dalje prenositi. Što se tiče treninga, to je najudobnija pozicija gdje se možete malo odmoriti.

NEMOJTE PREKLAPATI KOTAČE

Pri grupnoj vožnji u svakoj formaciji ovo je jedno od najvažnijih pravila, jer ako ćete preklapati kotač s biciklistom ispred vas i on napravi neočekivan pokret, doći će do dodira kotača. Vrlo je vjerojatno da ćete završiti na tlu. Zato uvijek vozite cijelim kotačem iza biciklista koji vozi ispred vas.  

POKAZIVANJE RUPA

Naše ceste mogu se usporediti s ementalerom - rupa, udubljenja i jama ima na pretek, zato je potrebno pri vožnji na čelu grupe birati što bolju putanju. O dionici na kojoj se nalaze neravnine potrebno je upozoriti i bicikliste koji voze iza vas. Ova radnja je vrlo jednostavna - na mjesto gdje se nalaze rupe pokažete prstom ili rukom i istovremeno odmah birate idealnu putanju.

Pokazivanje mora pokrenuti lančanu reakciju u vlaku - na dionicu gdje se nalaze rupe pokazat će svi biciklisti koji voze jedan za drugim. Cijela grupa će se tako kretati po idealnoj putanji koju je vozač na čelu odabrao. Nitko od biciklista neće ni osjetiti da je tamo bio neki problem. Rupe treba pokazivati na vrijeme. Jer ako se ova radnja ne izvede ispravno, prijeti takozvano upadanje u rupu, što može dovesti do defekta.   

SIGNAL ZA PROMJENU SMJERA VOŽNJE

Slangovski nazvano i žmigavac. Ovaj signal daje se vrlo jednostavno prije mjesta gdje ćemo skretati ili bitno mijenjati smjer vožnje. Odgovarajućom ispruženom rukom pokažemo na stranu u koju ćemo skretati. 

S aspekta sigurnosti signal se daje prije same radnje, jer je primjerice za siguran prolazak raskrižja s 90-stupanjskim zavojem potrebno držati „volan“ objema rukama. 

ZAOBILAŽENJE PREPREKE

Na svakoj vožnji dogodit će se da peloton mora zaobići neku prepreku. Za zaobilaženje prepreke pokazuje se gesta na sljedeći način - desnu ruku stavite iza leđa i mašete njome u stranu kojom ćete zaobići prepreku. 

PAZI, STAJEMO

Vrlo važan signal, jer kao grupa jurite velikom brzinom, bilo u gradu gdje vas najčešće može zaustaviti semafor, ili izvan grada gdje vas može natjerati na zaustavljanje nešto neočekivano. Bez obzira na razlog, za sigurno zaustavljanje grupe potrebno je određeno vrijeme. Ovaj signal mora doći na vrijeme i odlučno.

Možete ga izvesti na više načina. Prvi način je podizanje desne ruke s otvorenom dlanom. Poznati su i drugi načini, primjerice desnu ruku savijete u laktu pod 90 stupnjeva prema dolje ili gore, pri čemu je dlan opet otvoren. Ovaj signal je vrlo važan i dobro ga je, ovisno o okolnostima, naglasiti odlučnim uzvikom riječi “stop”.  

PAZI, IDEM IZ SJEDALA

Pri ovoj radnji statistički se bilježi najveći broj nezgoda, koje se paradoksalno događaju i uzbrdo. To je zato što kad prijeđete iz pozicije vožnje u sjedećem položaju u poziciju vožnje izvan sjedala, malo usporite. Ako biciklisti koji voze iza vas nisu na to spremni, napravit ćete im val koji može one iza vas oboriti na tlo. Zato uvijek, kad ste u ekipi, jasno dajte do znanja da idete voziti izvan sjedala.

Signal se opet daje na više načina. Najčešće se to izvodi pokretom dlanova prema gore ili i mahanjem oba lakta.    

KAKO SE IZMJENJUJEMO

Pri vožnji u grupi biciklisti se redovito izmjenjuju na čelu pelotona. Prolaze kroz sve pozicije u grupi. Što se tiče grupnih treninga, na početku se uvijek određuje interval izmjene npr. svakih 3 km. To znači da nakon što odradite 3 km na čelu pelotona, biciklist se izmjenjuje. Ova radnja se izvodi na sljedeći način - nalazim se na čelu pelotona, dolazi vrijeme za izmjenu, osvrnem se iza sebe i procijenim kako su biciklisti poredani i da li mi onaj koji vozi iza mene slučajno ne preklapa kotač.

Samo postavljanje grupe ovisi o formaciji u kojoj vozimo. Vidim da su zbog bočnog vjetra biciklisti više desno, pa mahnem desnim laktom, povećam svoju brzinu za cca 1 km/h i izmjenjujem ulijevo. Zatim se polako spuštam na kraj grupe, gdje se priključujem na njezin kraj.

Ista pravila vrijede i zrcalno kod postavljanja grupe na suprotnu stranu. Važno pravilo pri dolasku na čelo je da nikada ne ubrzavate tempo, jer onaj tko se izmjenjuje ispred vas ima iza sebe kondicijski intenzivniju fazu vožnje na čelu pelotona. Ako mu nakon izmjene ubrzate, možda se više neće moći zadržati u grupi. Čelo je dobro napustiti i prije dogovorenog intervala ako niste u mogućnosti održati zadani tempo grupe. Ovdje vam preporučujem i preskočiti nekoliko izmjena i oporaviti se na kraju grupe.

PAZI, ŠMRKANJE, PLJUVANJE 

Budući da smo ljudi, imamo svoje fizičke potrebe koje nas ne zaobilaze ni pri vožnji bicikla. Što se tiče samog pljuvanja i izlučivanja tjelesnih tekućina, vrijedi sljedeće pravilo - pokažem signal za izmjenu, napustim formaciju, priključim se na kraj pelotona, obavim potrebu i zatim se ponovno vratim na mjesto na kojem sam bio. Na ovo obratite pažnju, posebno u ovom pandemijskom razdoblju.

JELO I PIĆE

Tijekom biciklističkog treninga potrebno je redovito nadopunjavati tekućinu i energiju putem hrane. To se u vožnji u grupi izvodi na prikladnom mjestu, najbolje na ravnom dijelu. Što se tiče same izvedbe u formaciji pelotona, dobro je jesti i piti kad vozite na kraju grupe. 

BUDI ZVIJEZDA U PELOTONU  

Ako usvojite ova osnovna pravila, nećete se samo vi osjećati sigurno u pelotonu, već ćete biti i pouzdan partner za cijeli tim. A ako osim odgovornog ponašanja želite zablistati i nečim više, ne zaboravite pogledati šarene modele naše najnovije kolekcije :)

U ovom članku saznali ste osnovne i važne informacije s kojima se možete susresti tijekom grupne vožnje ili utrka. Bilo da se radi o grupnim ili individualnim vožnjama biciklom, ne zaboravite na najvrijedniju gestu - pozdrav suprotnim biciklistima. Vjerujem da vam se naš članak svidio i sportu zdar!